Radio Free Europe and Its “First” Audience, the Polish Communist Establishment

Jane L. Curry, Professor of Political Science,

Santa Clara University, Santa Clara, California


The Polish political elite publically treated Radio Free Europe as a bête noire from the first balloon drops until 1989.  In the harshest years, people caught with the pamphlets or listening to RFE would be punished severely. After 1956, a research center (Ośrodek Badań Opinii Publicznej) was established under the auspices of Polish Radio to monitor the listernership of RFE (and other foreign broadcasts) in comparison to Polish radio. RFE’s Polish service was the target of spying, individual “revelations” and attacks on its leaders, and directed counter propaganda in the Polish media.  Formal diplomatic protests were made about its reporting to the United States government. RFE reporting was presented, even after the fall of communism, by former communist leaders (including Wojciech Jaruzelski and Stanislaw Kania) as a CIA operation to undermine the system in Poland.  


Yet, the evidence is that, even before the liberalization of the Polish October, many in the police and Party listened to Radio Free Europe however covertly. At the end of the fifties, transcripts of Radio Free Europe (and, to a lesser degree, other Western broadcasts) broadcasts were distributed to the elites on a regular basis.  Indeed, the top leadership, from Gomulka’s time, received full transcripts of all that was broadcast with increasingly selected transcriptions given to people engaged in propaganda, policing the public, and policy making at lower levels.  But, beyond this, it was clear in the interviews done of the Polish political elite in the late nineties that Radio Free Europe was a factor in both individuals’ understandings of their system and its problems and in their decision making as well as political games.


The roles Radio Free Europe played in elite politics in Poland clearly are a product of the nature of Polish “communist” politics.  Poland, after all, was the system in the Soviet Bloc where repression was the most limited and sporadic and where there was the most tolerance of conflict within the elite.  It was also clearly the system in which the elite felt most “at risk” of popular disaffection.  Not only were there periodic popular upheavals but elite perceptions of Radio Free Europe’s role, even in times of relative control, seem to have lead to responses in the public media which went beyond what appears to have been the audience for Radio Free Europe itself.  At the same time, Polish elites also used Radio Free Europe and other external media in internal battles.  And, the role it played also showed Polish leaders’ (particularly in the era of Wladyslaw Gomulka and Wojciech Jaruzelski) skepticism of the veracity of their own media and also of the usefulness of what was published in the Soviet and other Bloc press and internal reports. 

Radio Free Europe as an Information Source


Much of what we know about the use of RFE as an information source is anecdotal.  In the interview series I did of 38 Polish communist government and Party leaders, no one directly spoke of Radio Free Europe as the central source of his information. But, most told stories that made it clear they, those around them, and the leaders they worked for were affected by RFE.  



Perhaps the most dramatic example was the eruption of open anger over the revelations on the secret police and Party apparatus Josef Swiatlo broadcast on RFE soon after his defection.  According to Artur Starewicz and contemporary reports, the morning after the first of his broadcasts in November, 1954, on the evils of the security services and Party leaders, there were angry gatherings of apparatus workers in the Party headquarters and security service workers in the Ministry of Interior.  These were dramatic enough that Party officials met secretly, days after the late November broadcast, and agreed to remove the Ministry of Internal Security from Party control.


Both Wladyslaw Gomulka and Wojciech Jaruzelski were said to have been voracious consumers of information. Gomulka’s staff was expected to mark and provide him with information from Western media (always including RFE) about Germany, the Soviet Union, and events in Poland.  Jaruzelski was reported to have read the RFE transcripts and marked them for his staff to verify and resolve any problems that were listed or prepare information to counter the claim, if it was false. (These stories were corroborated by a brief review of his archives but were countered by his claim that he saw RFE only as evidence of CIA actions.)


Party and media elites also reported that, if they did not listen to Western broadcasts directly, their families did and raised questions with them based on what they had heard. One former censor reported an instance in which a Politburo member demanded punishment for the censor who had let a negative item be broadcast only to admit, after the Polish Radio censors had gone through the earlier broadcasts and not found the offending passages, that it had been on when he took a shower and he had not realized that he was listening to RFE and not Polish radio.
The centrality of RFE and other Western Polish language broadcasts within elite circles was institutionalized by the publication of internal “journals” of transcripts, summaries, and analyses of Western broadcasts, each designed and targeted for a different level and group of elites.  Politburo members and Secretariate officials responsible for administration, propaganda, and security received full transcripts for the previous day as “white papers” every morning.  (In the Gierek era, these included analyses as well.)  Those in the Party and state administration who were deemed to have a “need to know” received less complete transcripts that most said were done by Interpress/PAP under the supervision of the Ministry of Interior.  In addition to these daily bulletins, the general pattern was for there also to be weekly bulletins and analyses including “Poland in Western Eyes” which dealt with selected Western press reports and broadcasts.  These varied in the amount of critical material, the smaller number of issues, the larger the “circulation”.  In general, these were available to specialists in propaganda, editors, Party instructors, and Ministry of Interior and Foreign Affairs officials.  Those who felt secure would sometimes make their copies available to friends or underlings.

Radio Free Europe as a Factor in Decision Making


The direct role of RFE in decision making is less clear.  In the making of major decisions like the declaration of martial law, the elite knew what RFE’s reaction would be but did not consider it in their decision or in their medium term plans.  It simply “had to be”.  On other decisions, the relevance of RFE reports and criticisms was dependent on the top leaders’ interest in the outside and in having multiple sources of information about what was happening in Poland or outside.  So, in the case of Gomulka and Jaruzielski, reports in RFE could trigger responses, without mention of RFE, in solving the problem or addressing an issue.  For all but Gierek, who was focused on governing through economic action, interviewees indicated that RFE was also seen as an indicator of American interest in an issue, group, or person as well as what the Polish population was likely to know or have heard from “diversionary sources”.  That had some play in decisions although it is not always clear how accurate the reading was.


Much of this use of RFE in the decision making process was indirect because actors at all levels were reluctant either as the leader of the country or as a policy advisor to put themselves in the position of being seen as relying on and legitimizing RFE as a key source.  Instead, the information would be an unspoken part of their decision.  And, since moments of crisis in Poland were accompanied, prior to a crackdown by an opening up of the Polish media as happened during the Solidarity days or 1956, RFE became secondary to the legal media for the elites.  Only in times of stable control and in the moments of crackdown was RFE a singular source.

Radio Free Europe in the Political Game within the Elite and with People


Polish elites were conscious users of Radio Free Europe when they were on the offense and defense in intra-elite battles and also when they were on the defense with what they saw as a basically hostile population.  In this area, the Polish case was quite different from that in other Soviet Bloc states.  This was a reflection of the leadership of the Polish section as well as the very nature of the elite.  

On the one hand,  the wartime history of Jan Nowak, the head of the Polish section, and the connections he made as a courier for the Polish underground were significantly different than those of other section directors in RFE.  To my knowledge, there is no real data on this but, from reports in Poland and from Jan Nowak’s own reports, he would often secretly meet in Western Europe with Polish communists based on earlier contacts. These were said by him to have provided information that was not available elsewhere and influenced how he directed the reports.  

The composition of the Polish elite, even in the fifties, also made Poland a special case.  The Polish elite, whether they were young men in the Stalinist period or the ideologically diverse elite that characterized later regimes, always were factionalized.  As a result, periodically, conflicts over individual issues or general policy were played out in some part through leaks to RFE or sanctions on individuals for being too positively reported on in RFE.  Finally, there were connections between the dissidents in Poland and the Polish communist elite.  A number of the dissidents, like Jacek Kuron and Adam Michnik, were children of Stalinist era communist officials and had personal connections with those still in the Party leadership.  And, in the Party’s search for legitimacy and links to the population, there were men like Mieczyslaw Rakowski and others who had maintained contacts with critical intellectual groups like DIP and dissidents and rose to positions of power in the Party.

The result of this was that elites were more likely to “use” RFE in their own internal politics. This happened in a number of ways, according to the interviewees.  Radio Free Europe’s reports on everything from censorship in the 1970s to the demonstrations in Gdansk and the Katyn Massacres were used by various elites to argue for changes in policy or an expansion of what was discussed.  So, the expose of the so called Black Book of Polish Censorship, based on internal censors’ documents smuggled out, was used as an argument for not black listing authors but censoring topics in the eighties.  Wojciech Jaruzielski reported that the RFE broadcasts on the Gdansk demonstrations forced the government to address them and the broadcasts on the Katyn Massacres were a basis for him to press the Soviets to publically recognize what they had done.

Other policies were impacted by the regime’s desire to disprove RFE reports. So, when a policy initiative was announced on RFE, it was frequently delayed or cancelled to prove RFE wrong. This allowed dissenters within the government additional time to impact low level decisions.

In more direct individual battles, positive reports on Party leaders were sometimes planted or picked up on and used as a basis for criticizing an individual as “seen positively by Western propaganda”.  Party politicians went further to use RFE in their battles, particularly in the 1968 Partisan battles.  According to Artur Cechanowicz, Zenon Kliszko deliberately and directly passed on information to RFE.  Others also passed things on as part of their policy battles or inadvertently when they gossiped openly about what they had heard.  Radio Free Europe was not the only recipient of information in intra-elite battles.  At least one respondent claimed that, in the seventies, Gomulka, Kliszko and Zambrowski fed information to the long time “Le Monde” correspondent to strengthen their positions.  

Sheer reporting of the support in the military for Israel’s victory in the 1967 war and the March events in Poland by RFE made many in the elite expect Gomulka to resign or be ousted.  Although this did not happen until the end of 1970, it created an atmosphere of insecurity among those around him that further destabilized the situation. And, from the late seventies until the ouster of Gierek, RFE reports on international concerns about Poland’s economy and secret discussions around the country weakened his hold on power, leaving no real authority in the country.

In dealing with the population, the elite, after the early fifties, made no real attempt to do anything more than hinder reception of RFE with jamming. Instead, it relied on monitoring popular use of RFE through OBOP and, under Jaruzelski, the CBOS. The reports that they produced were used:  to monitor the relative effectiveness and, inherently, the susceptibility of citizens to believe negative things about their government; by media people, to demonstrate that, to be accepted and credible, the media had to be more open; and, in responses ordered or guided by the regime, to lay out arguments against RFE.

One issue that was not fully answered in the interviews or available data was why the regime did little, in comparison to what it could have done, to prevent dissident materials from being sent to RFE and the broadcast into Poland. Certainly in the seventies and eighties, there was little attempt to conceal much of the transmission. Dissidents often called from their home phones.  Radio Free Europe broadcast telephone interviews with them, reports on plans for demonstrations, and read manifestos and other dissident writings, giving them an audience that was far larger than even the most efficient underground press and the added credibility of being broadcast back in from abroad. The traditional explanation was that it was a way for the regime to keep track of what dissidents were doing but, given the police infiltration and the openness of the Polish dissident groups, this seems an unlikely explanation. The explanation that the regime could not control the dissident movement, their spokespeople, and their ability to call is equally unlikely.  And, the personal ties that many prominent dissidents had with individuals in the communist regime is only a partial explanation since these men were jailed for significant periods. Having better explanations of this would enhance our understanding of either the disaffection with the imposition of communist control of those in power or the game they thought they were playing.  

How RFE Undercut Communism through Its Own Henchmen


In the end, RFE played a key role in weakening communism beginning in the fifties. True, it provided Poles who cared or were alerted that there was a potential crisis to get information they could not get from their media or to put that media in context. This contributed to the impact of each crisis in ultimately wearing down the system.  The broadcasts of an alternative truth that had a much closer fit to reality than what the controlled media produced made the split between the “leaders” and the led all too clear and also helped underscore the hollowness of communist promises. These, though, undercut whatever legitimacy communist rule had with “the people”.


Among elites, the presence of RFE as well as the power the elites thought it had with the populace, the roles it played in intra-elite politics, and the ways individuals in the elite at various times and various levels undercut whatever real support communism and fear of the top elite.  Over time, the veracity of RFE reports about what was happening in Poland and the elites’ knowledge of their own media controls and direction taught generations of communists that their system lied and the outside most often knew better. True, many in the Polish elite had less than positive feelings about the Soviet Union and knew communism had a limited hold on Poland - the economy was never truly successful, the Catholic Church held on to power, private ownership existed and  the West was always a player.  But, the existence of an alternative channel that was closely watched by others in the elite allowed individual politicians to play power games with each other they could not have played with a centrally funded, directed, and censored media.  And, so, the elite was never willing to fully clamp down and try to totally control.  In the end, from the moment the regime began circulating transcriptions of RFE, the seed was sown among its own henchmen that communism would never really work.












